Dieta dla matki karmiącej

Dieta dla matki karmiącej

Zdrowe odżywianie podczas karmienia piersią jest ważne, ale nowym mamom może sprawiać trudności. Mogą potrzebować pomocy przy krojeniu jedzenia, robieniu zapasów w zamrażarce lub są po prostu zbyt zmęczone, żeby gotować. Na szczęście dobra dieta dla matek karmiących składa się z tych samych produktów, co dieta na całe życie. Ten artykuł przedstawia niektóre z pokarmów, które są dobre dla matek karmiących. Daje też wskazówki, jak unikać pewnych leków, które mogą przeszkadzać w karmieniu piersią.

Zdrowa dieta dla matki karmiącej

Dieta matki karmiącej powinna być bogata w owoce i warzywa oraz zawierać co najmniej trzy porcje każdego z nich dziennie. Jest to szczególnie ważne, gdy karmiąca matka jest karmiona sztucznie, bo potrzebuje dodatkowego białka, by zaspokoić rosnące potrzeby dziecka. Staraj się spożywać co najmniej trzy porcje owoców i warzyw dziennie i unikaj wzbogacanych płatków śniadaniowych, które zawierają dodatek cukru. Matki karmiące piersią potrzebują dodatkowych 25 gramów białka dziennie, więc powinny je spożywać przy każdym posiłku.

Aby utrzymać swoje ciało w dobrej kondycji i zapobiec utracie kości, wybieraj owoce morza bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Powinieneś starać się spożywać co najmniej 250 mg DHA i EPA dziennie. Możesz jeść od 8 do 12 uncji ryb tygodniowo lub przyjmować suplementy z olejem rybnym lub olejem z kryla. Oprócz ryb powinieneś spożywać także witaminę D i wapń. Te dwa składniki odżywcze są niezbędne do prawidłowego rozwoju kości.

Należy unikać pokarmów bogatych w kofeinę i pikantnych potraw. Kofeina jest szkodliwa tylko wtedy, gdy jest spożywana w dużych ilościach. Pięć lub więcej filiżanek dziennie jest uważane za przesadę. Żywność bogata w kofeinę może powodować reakcje dziecka, w tym drażliwość i kolkę. Aby zapewnić dziecku odpowiednią ilość składników odżywczych, dobrze jest unikać kofeiny. Jeśli pijesz kawę lub herbatę, pamiętaj o piciu wody, która utrzyma stałą temperaturę ciała.

Jeśli karmisz piersią, powinnaś starać się jeść dużo pełnowartościowych pokarmów bogatych w składniki odżywcze. Jedzenie dużej ilości zdrowej żywności gwarantuje, że otrzymasz wszystkie makro- i mikroelementy, których potrzebuje Twoje dziecko. Zróżnicowana dieta zmieni też smak i zapach mleka, co jest dobre zarówno dla Ciebie, jak i dla dziecka. Kiedy karmisz piersią, nie zapominaj o włączeniu do swojej diety ulubionych owoców i warzyw oraz dodawaniu ich do codziennych posiłków.

Owoce i warzywa

Zdrowa dieta matki karmiącej powinna składać się z wielu świeżych owoców i warzyw. Pokarmy te zawierają niezbędne składniki odżywcze i są szczególnie ważne dla produkcji mleka. Co więcej, są bogate w przeciwutleniacze, które pomagają ciału walczyć z wolnymi rodnikami, które mogą powodować długotrwałe uszkodzenia. Dodatkowo są świetnym źródłem błonnika, który pomaga ciału we wchłanianiu witamin.

Awokado jest doskonałym źródłem kilku witamin z grupy B, w tym witaminy C i E. Zawiera też dużo kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które mogą poprawić jakość mleka matki i przyczynić się do rozwoju dziecka. Pomagają też regulować poziom cukru we krwi i mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne matki karmiącej. Awokado jest też bogate w błonnik i inne ważne składniki odżywcze, których matka karmiąca potrzebuje, by jej ciało funkcjonowało optymalnie.

Oprócz owoców i warzyw matka karmiąca powinna spożywać dwie do trzech porcji pełnego ziarna każdego dnia. Pokarmy te są bogate w wapń i kwas foliowy. Są też dobrym źródłem błonnika i żelaza. Podczas karmienia piersią powinnaś unikać śmieciowego jedzenia i zastępować je pożywnymi produktami. Te informacje nie mają na celu zastąpienia konsultacji lekarskiej. Matka karmiąca piersią nie powinna spożywać śmieciowego jedzenia ani żywności przetworzonej.

Jako matka karmiąca potrzebujesz więcej witamin i minerałów niż kobieta nie karmiąca. Poza tym twoje ciało potrzebuje dodatkowej energii do produkcji mleka, co prowadzi do częstego odczuwania głodu. Podczas gdy będziesz miała kilka minut na nakarmienie dziecka, powinnaś rozważyć spożywanie większej ilości owoców i warzyw, by utrzymać poziom energii na wysokim poziomie. Wiele z tych produktów jest już w twojej spiżarni. Kupując te produkty, pamiętaj, by uważnie czytać etykiety i sprawdzać wartości odżywcze przed podjęciem decyzji.

Ryby i owoce morza

Korzyści płynące z owoców morza dla karmiącej matki przewyższają wszelkie obawy związane z rtęcią. Surowe ryby są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży, choć rozsądnie jest ograniczyć spożywanie tuńczyka żółtopłetwego i innych owoców morza o wysokiej zawartości rtęci. Od czasu do czasu możesz zjeść sushi, ale powinnaś unikać ryb o niskiej zawartości rtęci. Możesz też znaleźć owoce morza o niskiej zawartości rtęci dla matek karmiących, takie jak sum śródlądowy, który pochodzi z amerykańskich hodowli. Wybierając ryby i owoce morza dla karmiącej matki, musisz pamiętać, że surowe lub niedogotowane ryby mogą zawierać szkodliwe bakterie i wirusy. Owoce morza dla karmiącej matki powinny być dokładnie ugotowane do temperatury wewnętrznej 145 stopni Fahrenheita i powinny być nieprzezroczyste w całości.

Sprawdź też:   Dieta dla insulinoopornych

Jedzenie ryb i skorupiaków podczas karmienia piersią jest ważne dla zdrowia matki i dziecka. Ryby i skorupiaki zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które są ważne dla zdrowego wzroku i rozwoju poznawczego. Jedzenie ryb w czasie ciąży może zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu, ale powinnaś uważać, by unikać wszelkich pokarmów zawierających duże ilości rtęci. Upewnij się, że wybierasz świeże, dobrze ugotowane ryby i unikaj jedzenia zbyt dużej ilości na jednym posiedzeniu.

Zalety sushi to świetny powód, by zacząć jeść sushi i inne owoce morza podczas karmienia piersią. Oprócz tego, że sushi stanowi pożywny posiłek dla matki, może też dostarczyć dziecku ważnych składników odżywczych, takich jak kwasy tłuszczowe omega-3 i witamina D. Aby jednak uzyskać najlepsze rezultaty, powinnaś starać się jeść co najmniej 8 uncji ryb tygodniowo. Pamiętaj tylko, żeby unikać ryb zawierających rtęć, ponieważ może ona przenikać do mleka matki.

Unikanie leków podczas karmienia piersią

Oprócz środków ziołowych powinnaś unikać przyjmowania niektórych leków w czasie karmienia piersią. Naproksen (Aleve) jest znany z tego, że gromadzi się w krwiobiegu noworodka, więc powinnaś ograniczyć się do ibuprofenu i acetaminofenu. Unikaj przyjmowania fenylefryny i pseudoefedryny, bo mogą one hamować produkcję mleka matki. Niektóre leki dostępne bez recepty, takie jak acetaminofen i famotydyna, są również bezpieczne dla matek karmiących piersią.

Przed zażyciem jakichkolwiek leków, zwłaszcza tych na receptę, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Wiele leków może przenikać do mleka matki, w tym alkohol, tytoń oraz leki wydawane na receptę i bez recepty. Niektóre leki mogą powodować zmiany nastroju, zdolności poznawczych i świadomości. Ponieważ mogą one przenikać do mleka matki, najlepiej unikać ich stosowania w czasie ciąży i karmienia piersią. Jeśli musisz przyjąć jakieś leki, wstrzymaj się z karmieniem dziecka do 24 godzin po ostatniej dawce.

W czasie ciąży należy unikać leków toksycznych, takich jak tetracykliny. Przyjmowanie leków antybakteryjnych będzie miało wpływ na centralny układ nerwowy dziecka. Będą one również wpływać na twoje zmysły i ocenę sytuacji, a nawet mogą zaburzać twoją zdolność do opieki nad dzieckiem. Może to prowadzić do wypadków, urazów, a nawet śmierci. Przyjmowanie jakichkolwiek leków w ciąży lub podczas karmienia piersią może być ryzykowne, ale nie jest niemożliwe. Jeśli przyjmujesz leki przeciwbakteryjne, lekarz powinien poinformować cię o takim ryzyku.

Choć wiele leków jest całkowicie bezpiecznych w czasie karmienia piersią, to jednak mogą one wpływać na zdrowie dziecka. Choć większość leków wydawanych na receptę i bez recepty jest bezpieczna w czasie ciąży, większość z nich przenika do mleka matki i wpływa na wzrost i rozwój dziecka. Zawsze powinnaś skonsultować się z pediatrą przed przyjęciem jakichkolwiek leków, w tym naturalnych herbat ziołowych. Podczas gdy herbatki ziołowe są bezpieczne do spożycia, leki ziołowe mogą zawierać szkodliwe składniki, takie jak efedra. Jeśli martwisz się o swoje zdrowie, najlepiej jest przyjmować leki tylko wtedy, gdy są absolutnie potrzebne. Niska dawka będzie wystarczająca.

Pokarmy, których należy unikać

Podczas karmienia piersią należy unikać niektórych pokarmów. Napoje słodzone są szczególnie szkodliwe dla karmiących mam, bo dostarczają kalorii bez wartości odżywczych. Trzymaj się picia wody, nie pij napojów gazowanych ani soków owocowych. Unikaj też alkoholu. Może on wpłynąć na ilość dostarczanego mleka. Najlepiej jest ograniczyć spożycie alkoholu podczas karmienia piersią. Jeśli jednak obawiasz się, że alkohol jest bezpieczny, unikaj go całkowicie. Niektóre z tych napojów można bezpiecznie spożywać podczas karmienia piersią.

Mamy karmiące piersią powinny unikać kofeiny, alkoholu i słodyczy podczas karmienia piersią. Substancje te mogą wywoływać reakcje alergiczne u niektórych dzieci. Jeśli jednak nie czujesz się źle po spożyciu danego pokarmu, możesz nadal go spożywać. Jeśli dziecko wykazuje jakiekolwiek oznaki dyskomfortu lub negatywnej reakcji, przestań jeść ten konkretny pokarm. W przeciwnym razie możesz jeść wszystko. Pamiętaj tylko, że układ odpornościowy noworodka jest delikatny, więc nie możesz oczekiwać takiej samej reakcji jak u dorosłego.

Innym powodem, dla którego warto unikać pokarmów podczas karmienia piersią, jest historia alergii. Możesz unikać skorupiaków i jajek, jeśli jesteś na nie uczulona. Powinnaś też unikać glutenu. Te pokarmy powodują krew w stolcu. Choć nie jest konieczne całkowite wyeliminowanie pszenicy, to wyeliminowanie jej z diety zapobiegnie wystąpieniu alergii pokarmowych u dziecka. Możesz też stopniowo wprowadzać niektóre pokarmy z powrotem do swojej diety.

Niektóre pokarmy, których należy unikać w czasie karmienia piersią, to te, które powodują gazy, co jest częste w czasie ciąży i na początku karmienia piersią. Fasola, kalafior i kapusta to znane pokarmy powodujące gazy i powinnaś unikać ich spożywania podczas karmienia piersią. Te pokarmy nie wpływają na układ pokarmowy dziecka, ale sprawiają, że czujesz się niekomfortowo. Jeśli jednak martwisz się gazami lub masz je w przeszłości, powinnaś ograniczyć ich spożywanie w czasie karmienia piersią.

Podobne Tematy:

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *