Dieta dla płodności

Dieta dla płodności

Dobra dieta dla płodności powinna być uboga w węglowodany i żywność przetworzoną. Według Jeffrey’a Egler’a, dyrektora medycznego Parsley Health, duże ilości cukru i rafinowanych węglowodanów są szkodliwe dla płodności. Tego typu żywność przyczynia się również do otyłości i cukrzycy typu 2. Celem diety na płodność jest wspieranie naturalnej zdolności organizmu do poczęcia i spłodzenia dziecka. Poniżej wymieniono pokarmy, których należy unikać, by maksymalnie zwiększyć płodność. Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej o tym, jak te pokarmy mogą wpływać na proces poczęcia dziecka.

Zmniejsz stan zapalny

Dieta uboga w pokarmy wywołujące stany zapalne może zwiększyć twoje szanse na poczęcie. Stan zapalny jest ściśle regulowany w organizmie i kiedy jest kontrolowany, może zwiększyć twoje szanse na poczęcie. Przewlekły stan zapalny jest związany z chorobami układu krążenia, cukrzycą i niepłodnością, a tłumienie go poza kontrolą może mieć wpływ także na płodność mężczyzn. Stan zapalny jest znaną przyczyną niepłodności, a zmniejszenie go w diecie może pomóc ci w naturalnym poczęciu dziecka.

Kluczem jest dostarczanie wystarczającej ilości białka pochodzenia roślinnego, ponieważ białko zwierzęce jest głównym źródłem stanów zapalnych. Pomimo wielu korzyści zdrowotnych płynących z białka roślinnego, białko pochodzenia zwierzęcego jest szkodliwe dla twojej płodności. Ograniczenie spożycia czerwonego i tłustego mięsa oraz wybieranie chudego białka jest kluczowe dla naturalnego poczęcia dziecka. Spożywanie dużej ilości jajek jest również korzystne, ponieważ zawierają one dużo choliny – składnika odżywczego ważnego dla rozwoju mózgu dziecka in utero.

Przeciwzapalne źródła pożywienia to probiotyki, oliwa z oliwek, nasiona, orzechy i ryby, które zmniejszają stan zapalny. Najlepiej wybierać mięso z dzikich pastwisk, bo zawiera więcej cis-kwasów tłuszczowych omega-3, które są niezbędne do zajścia w ciążę. Spożywanie świeżej, lokalnie uprawianej żywności to kolejny sposób na zachowanie składników odżywczych w nienaruszonym stanie. Czas transportu, przez jaki przechodzi żywność, może zmniejszyć zawartość składników odżywczych.

Jedz duże śniadanie

Dobre śniadanie może pomóc ci w poczęciu dziecka. Większość par nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ich śniadanie może wpłynąć na szanse poczęcia. Niektóre kobiety w ogóle pomijają śniadanie, inne jedzą duże śniadanie zawierające kilka różnych grup pokarmów. Prawda jest jednak taka, że decydujące znaczenie ma pora. Choć zjedzenie dużego śniadania nie gwarantuje poczęcia, może pomóc w dobrym starcie. Naukowcy z Uniwersytetu w Tel Awiwie i Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie dowiedli, że jedzenie dużych śniadań może zwiększyć Twoją płodność.

Według badań prof. Orena Froy’a, dyrektora Centrum Badań Nutrigenomiki i Żywności Funkcjonalnej na Wydziale Rolnictwa, Żywności i Środowiska Uniwersytetu Hebrajskiego, jedzenie dużych śniadań może zwiększyć twoją płodność. Badanie opublikowane w recenzowanym czasopiśmie Clinical Science sugeruje, że ta praktyka ma pozytywny wpływ na płodność. Wykazano również, że zmniejsza ryzyko chorób serca, cukrzycy i wysokiego poziomu cholesterolu.

Badanie wykazało również, że kobiety z zespołem policystycznych jajników miały wyższe wskaźniki owulacji. W porównaniu z kobietami, które zjadły dużą kolację, poranne biesiadniczki miały obniżony poziom męskiego hormonu – testosteronu. Ponadto kobiety z grupy jedzącej rano miały większą szansę na owulację, co może zwiększyć płodność. Nawet kobiety cierpiące na policystyczne jajniki mogą odnieść korzyści z dużego śniadania.

Unikaj przetworzonej żywności

Kiedy starasz się o poczęcie, unikanie żywności przetworzonej lub rafinowanej może pomóc ci zwiększyć szanse na poczęcie. Rafinowana żywność zawiera tłuszcze nasycone i trans, które są szkodliwe dla organizmu i obniżają płodność. Zamiast tego staraj się unikać tłuszczów jednonienasyconych, takich jak oliwa z oliwek. Tłuszcze nasycone zawarte w przetworzonej żywności mogą mieć negatywny wpływ na twoją płodność, włączając w to stany zapalne i brak ważnych składników odżywczych dla rozwijającego się dziecka.

Przetworzone i bardzo przetworzone węglowodany, takie jak białe pieczywo, również mają negatywny wpływ na twoją płodność. Spróbuj zastąpić je pełnymi ziarnami i innymi pokarmami o wysokiej zawartości błonnika. Unikaj też przetworzonego pieczywa, które zawiera duże ilości tłuszczów nasyconych i trans. Tłuszcze te powstają w wyniku częściowego uwodornienia olejów roślinnych, by stały się stałe w temperaturze pokojowej. Niezależnie od tego, jaki rodzaj pieczywa wybierzesz, musisz unikać tych produktów, jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na zajście w ciążę.

Dobrym źródłem tłuszczów omega-3 są ryby. Jedzenie ryb, orzechów włoskich, nasion konopi i nasion chia to doskonałe źródła tych składników odżywczych. Poza tym jedz dużo awokado i innych zdrowych tłuszczów. Unikaj tłuszczów nasyconych i trans, ponieważ są one szkodliwe dla płodności. Tłuszcze jednonienasycone są niezbędne do prawidłowej produkcji hormonów i zmniejszenia stanów zapalnych w organizmie. Mleko sojowe i orzechowe są lepszym wyborem, jeśli chcesz spożywać nabiał.

Sprawdź też:   Dieta dla 15 latka

Jedz dużo owoców i warzyw

Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie płodności jest jedzenie dużej ilości świeżych owoców i warzyw. Pokarmy te są bogate w składniki odżywcze i mogą pomóc w usprawnieniu procesu owulacji. Niektórzy eksperci od płodności zalecają spożywanie dużej ilości buraków, które zawierają przeciwutleniacze wspomagające zdrowy przepływ krwi do narządów rozrodczych, w tym macicy. Pokarmy te zawierają również beta-karoten, który może zwiększyć poziom hormonu progesteronu, przygotowującego macicę do ciąży.

Oprócz zwiększania płodności, wiele z tych owoców poprawia ruchliwość plemników i zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej. Co więcej, spożywanie dużej ilości pyłku pszczelego może zwiększyć liczbę plemników w twojej spermie. Innym superfoods dla płodności jest peruwiańska maca, która poprawia ruchliwość plemników i wspomaga rozwój zarodka. Można ją spożywać w smoothie, ponieważ zawiera dużo antyoksydantów i jest lekkostrawna.

Dieta zalecana dla płodności jest elastyczna. Główne zalecenia to jedzenie dużej ilości owoców i warzyw, unikanie spożywania zbyt dużej ilości cukru i ograniczenie spożycia przetworzonej żywności. Nie ma szczególnego wymogu, by jeść pokarmy zawierające gluten lub inne rodzaje żywności, które zawierają gluten lub białko mleka. Podobnie, jeśli nie tolerujesz laktozy lub jesteś uczulony na orzechy, możesz całkowicie pominąć te produkty i skupić się na zdrowym odżywianiu bez narażania swojego zdrowia.

Unikaj alkoholu

Picie alkoholu może negatywnie wpływać na męską płodność. W jednym z badań u mężczyzn, którzy pili pięć lub więcej jednostek alkoholu tygodniowo, zaobserwowano spadek jakości spermy. Efekt ten był jeszcze bardziej widoczny u mężczyzn, którzy pili ponad 25 jednostek alkoholu tygodniowo. Picie alkoholu w czasie ciąży nie jest wskazane, ale dobrze jest ograniczyć jego spożycie do kilku kieliszków dziennie. Dzięki temu będziesz mogła nadal uczestniczyć w spotkaniach towarzyskich.

Alkohol jest także szkodliwy dla zdrowia kobiety. Picie może powodować poważne wady wrodzone i być niebezpieczne dla rozwijającego się płodu. Kobiety, które starają się zajść w ciążę, powinny ograniczyć spożycie alkoholu do siedmiu drinków tygodniowo. Alkohol obniża też poziom witaminy B, która zwiększa płodność i wspomaga rozwój płodu. Ponadto kobiety, które spożywają duże ilości alkoholu, powinny unikać sera brie, ponieważ zawiera on bakterię listerii, która może powodować poronienia. Podobnie kobiety, które spożywają wędliny, powinny upewnić się, że zostały one podgrzane przed podaniem, by zabić bakterie.

Spożywanie alkoholu podczas fazy lutealnej cyklu kobiety jest związane z możliwością wystąpienia wczesnej menopauzy. Nie jest to jednak jednoznaczne. W rzeczywistości niektóre kobiety mają większe szanse zajść w ciążę, gdy piją alkohol. W badaniu nie analizowano jednak częstotliwości spożywania alkoholu w fazie lutealnej, więc picie alkoholu nie przekreśla całkowicie szans kobiety na poczęcie. Ważne jest, by pamiętać, że kobiety różnią się między sobą i dlatego kobieta może mieć inną fazę lutealną niż jej partner.

Unikaj kofeiny

Picie zbyt dużej ilości kawy może mieć negatywny wpływ na płodność. Choć badania nie udowodniły bezpośredniego związku przyczynowego między kofeiną a obniżoną płodnością, picie zbyt dużej ilości kawy może zwiększyć szanse na poronienie i poczęcie. Podobnie palenie papierosów zostało powiązane z obniżoną płodnością. Choć ilość kofeiny w kawie zależy od jej ziaren, to styl życia odgrywa rolę w tym, czy uda ci się zajść w ciążę, czy nie.

Jedno z ostatnich badań opublikowanych w czasopiśmie Lancet wywołało sporo szumu, jeśli chodzi o kofeinę i płodność. Wykazało ono, że kobiety, które piły więcej niż filiżankę kawy dziennie, miały o połowę mniejsze szanse na zajście w ciążę niż te, które w ogóle nie piły kawy. Choć wyniki nie są jednoznaczne, wskazują, że unikanie kofeiny w czasie ciąży może mieć negatywny wpływ na twoje zdrowie reprodukcyjne. Kofeina może nie wpływać bezpośrednio na twoje szanse na poczęcie dziecka, ale może mieć negatywne skutki, jeśli jesteś już w ciąży.

Ważne jest też, by kontrolować ilość kofeiny, którą spożywasz każdego dnia. Pomimo badań, które sugerują, że kofeina może negatywnie wpływać na płodność, efekty kilku filiżanek dziennie nie są wystarczające, by odstawienie kofeiny stało się zadaniem niemożliwym do wykonania. Kofeina jest również powiązana ze stresem, a ograniczenie jej spożycia może w rzeczywistości zwiększyć twoje szanse na poczęcie. Ponadto ograniczenie ilości alkoholu w diecie może poprawić twoją ogólną płodność.

Podobne Tematy:

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.