Zdrowe owoce i warzywa dla zdrowej diety dzieci

Zdrowe owoce i warzywa dla zdrowej diety dzieci

Dieta dzieci powinna być urozmaicona i zawierać różne owoce i warzywa. Na talerzu dziecka powinna znaleźć się mała porcja warzyw, ponieważ najbardziej głodne dzieci są zwykle przed głównym posiłkiem. Przygotowując dania dla dzieci, unikaj proponowania zamienników dla głównego dania. To zachęci je do zaakceptowania dania takim, jakie jest. Owoce i warzywa mogą mieć dowolny kolor i konsystencję, mogą być podawane na surowo, gotowane lub smażone.

Owoce i warzywa

Wybór owoców i warzyw do diety dziecka to mądre posunięcie. Mają mało kalorii i tłuszczu, a jednocześnie zawierają mnóstwo sycącego błonnika. Ponadto mogą pomóc w zapobieganiu otyłości u dzieci. Obecnie ponad 16% dzieci ma nadwagę lub jest otyłych, co zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, wysoki poziom cholesterolu, nadciśnienie, problemy z oddychaniem i depresję. Ostatnie badania przeprowadzone przez USDA wykazały, że większe spożycie owoców ma wpływ na zdrowszą wagę ciała dzieci.

Wybierając owoce i warzywa do diety dziecka, pamiętaj, że dzieci różnią się wielkością i preferencjami. Mogą jeść mniejsze porcje niż dorośli, w zależności od wieku, apetytu i poziomu aktywności. Na dzieci mają wpływ zdrowe nawyki żywieniowe rodziców, dlatego ważne jest, by eksperymentować z wielkością porcji i smakami. Staraj się też kupować owoce i warzywa w sezonie, bo to może poprawić ich smak i atrakcyjność.

Poza tym małe dzieci mogą odmówić jedzenia o nietypowym smaku, zwłaszcza gdy jest ono mocne. Mają one jednak więcej kubków smakowych niż dorośli, więc zazwyczaj wolą słodsze potrawy. Niemniej jednak małe dzieci można przekonać do spróbowania nowego jedzenia, jeśli będzie im ono wielokrotnie prezentowane. W takiej sytuacji ważne jest, by pamiętać, że dziecko może potrzebować zetknąć się z daną potrawą 10 razy, zanim się do niej przyzwyczai.

Chude białka

Zbilansowana dieta zawiera wiele chudych białek, które są ważne dla rosnących ciał. Maluchy mogą być mniej zainteresowane tymi pokarmami, bo mają twardą konsystencję. Ale dzięki włączeniu ich do posiłków dzieci będą miały zdrową dietę, która zaspokoi ich głód. Ważne jest, by pamiętać, że nawet jeśli są one mniej pożądane jako pokarm, to i tak dostarczą im potrzebnych składników odżywczych.

Dobrym źródłem białka są chude kawałki czerwonego mięsa. Piersi kurczaka bez skóry, ryby, jajka, orzechy i nasiona mogą być dobrym źródłem białka dla dzieci. Możesz nawet przygotować pieczone kurczaki, obtaczając paski piersi kurczaka bez kości w pełnoziarnistej bułce tartej. Inną świetną przekąską jest owocowo-jogurtowe smoothie. Dzieci, które są wegetarianami, mogą jeść produkty sojowe zamiast nabiału.

Białko nie tylko jest ważne dla rosnących ciał, ale ma też wiele zalet dla małych dzieci. Pomaga w produkcji hemoglobiny, substancji, która transportuje tlen w organizmie. Białko jest też dobrym źródłem energii. Pomaga ciału budować nowe mięśnie i naprawiać uszkodzone. Białka są też istotną częścią diety dziecka, ponieważ zawierają niezbędne aminokwasy potrzebne do zdrowego wzrostu i rozwoju.

Tłuszcz nasycony

Rodzinne środowisko żywieniowe ma duży wpływ na nawyki żywieniowe dzieci, a niniejsze badanie miało na celu ilościowe określenie wpływu tych czynników na zmniejszenie spożycia tłuszczów nasyconych. Wyniki te są ważne, ponieważ rezultaty interwencji mających na celu zmniejszenie spożycia tłuszczów nasyconych przez dzieci pomogą zidentyfikować konkretne cele przyszłych strategii interwencyjnych. Oto wyniki obecnego badania:

Spożycie tłuszczów nasyconych w diecie dzieci było oceniane za pomocą różnych metod. Najczęściej stosowanymi metodami były kwestionariusze częstotliwości jedzenia, zapisy dietetyczne i 24-godzinne wywiady. Mimo że każda z tych metod jest wykorzystywana do pomiaru spożycia tłuszczów nasyconych, różnią się one sposobem obliczania porcji oraz tym, które produkty zawierają tłuszcze nasycone. W ogólnoeuropejskim badaniu pięć różnych narzędzi zostało przetestowanych pod kątem ich ważności. Dwa instrumenty okazały się najdokładniejsze w pomiarze spożycia tłuszczów nasyconych u dzieci.

Zdrowe tłuszcze są niezbędne w diecie Twojego dziecka. Pomagają w rozwoju mózgu dziecka i nie powinny być całkowicie wyeliminowane. Dzieci poniżej drugiego roku życia powinny spożywać około jednej trzeciej swoich dziennych kalorii z tłuszczów. W tym okresie dzieci mogą jeść lody, frytki i inne wysokotłuszczowe potrawy z umiarem. Pamiętaj, że równowaga jest kluczem do zdrowego odżywiania i unikania otyłości i chorób serca u dzieci.

Soki

Włączenie soku do diety dziecka ma pewne korzyści zdrowotne. Badania wykazały, że sok może pomóc dziecku schudnąć, utrzymać zdrowy układ trawienny i zmniejszyć ryzyko wystąpienia próchnicy. Ponadto dzieci, które piją soki, rzadziej mają problemy z zębami, biegunkę lub przewlekłe bóle brzucha. Amerykańska Akademia Pediatrii uaktualniła swoje oświadczenie dotyczące soków. Na razie rodzice powinni ograniczyć ilość soków wypijanych przez dziecko każdego dnia.

Choć wielu rodziców uważa soki za zdrowe, istnieją zagrożenia związane ze zbyt częstym spożywaniem soków, takie jak przyrost wagi, próchnica zębów i problemy żołądkowo-jelitowe. Sok jest również wysokokaloryczny i nie zawiera błonnika, który jest niezbędny dla zdrowego trawienia. Ponadto dzieci powinny ograniczyć spożycie soku do pół filiżanki dziennie lub mniej, jeśli mają skłonności do zaparć lub nietolerują nabiału.

Sprawdź też:   Dieta wegańska dla kierowcy

Rodzice powinni ograniczyć ilość soku wypijanego przez dzieci do czterech do sześciu uncji dziennie. Jednak rodzice powinni być świadomi, że niektóre dzieci piją więcej, niż jest to zalecane. Mimo że dzieci mogą pić soki o różnych porach, powinny ograniczyć ich spożycie do 8 uncji dziennie, co odpowiada około 1/2 filiżanki. Soku nie powinno się podawać na dobranoc, bo może to sprzyjać przejadaniu się i powstawaniu ubytków. Poza tym rodzice powinni zadbać o to, by podawać sok w otwartym kubku, a nie w plastikowej butelce.

Cukier

Nowe dane opublikowane przez Public Health England zwróciły uwagę na niebezpieczeństwa związane ze zbyt dużą ilością cukru w diecie naszych dzieci. WHO zasugerowało, że dzieci powinny spożywać nie więcej niż 10% dziennego spożycia kalorii w postaci cukru. Wysoki poziom cukru w diecie dzieci może prowadzić do próchnicy zębów, wczesnej cukrzycy i otyłości. Jednak wiele cukrów w diecie naszych dzieci jest ukrytych w przetworzonej żywności. Na przykład łyżeczka ketchupu zawiera cztery gramy cukru dodanego, podczas gdy puszka napoju gazowanego zawiera czterdzieści gramów cukru – w przybliżeniu równowartość dziesięciu łyżeczek cukru.

Chociaż wyeliminowanie cukru rafinowanego z diety dziecka jest wyzwaniem, można ograniczyć ilość cukru spożywanego przez dzieci. Zmniejszy to ryzyko wystąpienia u nich pewnych problemów zdrowotnych w dorosłym życiu. Nawet jeśli dziecko nie zachoruje na cukrzycę jako nastolatek, słodycze mogą być spożywane przez dzieci w każdym wieku. Zmiana tych produktów na zdrowsze odpowiedniki może zmniejszyć całkowitą ilość cukru w diecie dzieci.

Wolne cukry w diecie dzieci powinny być ograniczone do minimum pięciu gramów na 100 gramów pożywienia. Cukry te są dodawane do żywności i napojów, takich jak herbatniki i płatki śniadaniowe. Znajdują się też w sosach i ciastach. Puszka napoju gazowanego może zawierać dziewięć łyżeczek cukru. Etykiety z informacją o wartości odżywczej podadzą Ci, ile cukru zawiera dana żywność. Obejmuje to zarówno cukier dodany, jak i naturalnie występujący. Zalecana dzienna dawka dla dorosłych to 30 gramów dziennie. Dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat ta ilość jest uważana za średnią.

Kontekst społeczny

Społeczny kontekst diety dzieci obejmuje wzajemne powiązania między różnymi grupami osób, które mają bezpośredni i pośredni wpływ na wybory żywieniowe swoich dzieci. W tym badaniu przeanalizowaliśmy sieci społeczne uczestników, pytając ich o jedzenie i praktyki żywieniowe innych osób oraz ustalając, które z nich najbardziej wspierają zdrową dietę dzieci. Kontekst społeczny diety dzieci obejmuje rodzinę, gospodarstwo domowe, społeczność oraz pracowników służby zdrowia i spiżarni, z których wszyscy mają wpływ na wybory żywieniowe dzieci.

Uczestnicy dyskutowali o społecznych kontekstach jedzenia i praktyk żywieniowych, które mogą być czynnikiem różnic w socjalizacji dziewczynek i chłopców. Badaliśmy też, jak różnice między płciami w zachowaniach żywieniowych mogą być konsekwencją różnych praktyk rodzicielskich oraz środowisk wychowawczych i żywieniowych. Badanie ujawniło, że kontekst społeczny wyborów żywieniowych dzieci ma ogromny wpływ na sposób, w jaki dzieci postrzegają jedzenie i praktyki żywieniowe. Badanie to zostało poparte wynikami dwóch innych badań, w których analizowano społeczny kontekst nawyków żywieniowych dzieci.

W ramach tych dwóch badań przeprowadzono wywiady w 20 gospodarstwach domowych, które dzieliły średnio 44 dni. W drugim wywiadzie badano, jak dzieci zmieniały się i stabilizowały w czasie, co umożliwiło większą refleksyjność i ujawniło dynamiczne procesy socjalizacji. Protokół metodologiczny badania zawierał prośbę do uczestników o dostarczenie żywności i zdjęć z karmienia. Dzięki temu uczestnicy mogli wyrazić swoje uczucia i preferencje dotyczące jedzenia i karmienia oraz społecznego kontekstu diety dzieci. Nowe dziecko może przynieść zmiany w nawykach żywieniowych, podobnie jak nowy związek.

Edukacja rodzicielska

Rodzice w różnych rolach mają różne reakcje psychologiczne i różną ilość uwagi, jaką poświęcają jedzeniu. Efekty edukacji żywieniowej dla dzieci zależą w dużej mierze od przyjęcia przez rodziców nowych koncepcji i zachowań. Jest bardziej prawdopodobne, że efekty te wynikają z socjalizacji rodziców niż z samego programu edukacyjnego. Dlatego ważne jest, by dostosować edukację żywieniową dla dzieci do różnych ról, jakie odgrywają. Poniżej podajemy kilka ogólnych zasad wdrażania edukacji żywieniowej dla dzieci.

o Rodzice powinni reagować na prośby i pytania dzieci dotyczące jedzenia. Edukacja rodzicielska na temat diety dziecka powinna dotyczyć jego pragnienia zdrowego jedzenia. Rodzice powinni zachęcać dziecko do dokonywania dobrych wyborów żywieniowych i zachęcać je, by robiło to samo. Badania pokazują, że na preferencje żywieniowe dzieci mają wpływ poznanie, poczucie własnej skuteczności i kontrola zachowania rodziców. Rodzice powinni jednak zwracać szczególną uwagę na swoje własne postawy i przekonania dotyczące jedzenia, żeby zachęcać dzieci do zdrowych nawyków żywieniowych.

Większość rodziców stwierdziła, że najlepszym sposobem na dostarczenie rodzicom informacji jest internet. Niektórzy sugerowali, by do programu nauczania włączyć materiały drukowane, seminaria i pomysły na dalszą lekturę. Ważne jest, by materiał był łatwo dostępny, aktualizowany i wystarczająco elastyczny, by dostosować go do potrzeb odbiorców. Istnieją dwa podstawowe rodzaje zasobów do edukacji żywieniowej: tradycyjne publikacje i internet. Ten drugi rodzaj jest najbardziej dostępny i elastyczny.

Podobne Tematy:

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.